slecht weer - Reisverslag uit Algermissen, Duitsland van Susanna Pleket - WaarBenJij.nu slecht weer - Reisverslag uit Algermissen, Duitsland van Susanna Pleket - WaarBenJij.nu

slecht weer

Door: Susanna

Blijf op de hoogte en volg Susanna

22 Februari 2017 | Duitsland, Algermissen

niet zo lekker wakker worden vandaag. Gisteren was het in elk geval een stuk beter. Welliswaar koud maar droog..helaas daar hebben wij aardbewoners geen invloed op...dat word voor ons geregeld.
Op dit moment zijn we met een schip vol ballast water onderweg in het Dortmund Ems kanaal, we moeten hier diverse lage bruggen passeren met een doorvaarthoogte van 4.25. Als je dan weet dat ons schip in normale toestand, stuurhut omhoog en geen ballast water een hoogte heeft van zo'n 6 meter, zul je begrijpen dat er wel wat moet gebeuren voordat wij onder de bruggen door kunnen. Gelukkig hebben we dat inmiddels goed in orde op dit schip. De bovenbouw van de stuurhut, het gedeelte van de ramen, kan over de onderbouw heen zakken hydraulisch en we hebben enige jaren geleden een ballastjet in het ruim laten plaatsen zodat we in korte tijd een behoorlijke hoeveelheid ballast water in ons ruim kunnen pompen en daarmee brengen we ons schip naar de gewenste hoogte. Met droog weer, leggen we dan ons dakraam open en staan we in principe buiten te sturen, en als we een brug tegen komen bukken we even(letterlijk) zodat we ons hoofd niet raken. Echter vandaag is het weer ons niet zo goed gezind. Het regent en het regent...niet geweldig fijn, zeker niet om dan met een open dakraam te varen, de apparatuur die in de stuurhut staat kan niet zo heel goed tegen vocht. We zetten de bovenbouw dus iets omhoog zodat we minimaal zicht krijgen door een stukje raam dat dan vrij komt. Je zult begrijpen, niet echt ideaal, maar je moet wat. Natuurlijk hebben we een veiligheidsmarge in de hoogte, die moeten we nu maximaal benutten. Voor mij een niet zo aangenaam gevoel...maar goed, druk op de knop en we laten even zakken en varen "blind" onder de brug door...dan gauw weer even stukje omhoog. De wind heeft ook vat op ons voorschip...sja...het is niet alleen maar leuk...maar goed...wat wil je...we zullen hier toch ook weer weg moeten. En ik ben blij dat het zo gaat...

Verslag uit: Duitsland, Algermissen

van Dorpen naar Minden

Het begin is er. Ik zal even een beetje inleiding schrijven, zodat duidelijk is wat mijn reizen in houden. Eigenlijk ben ik heel mijn leven al op reis, weet nooit precies waar de volgende reis weer naartoe gaat, een varende onderneming, soms vakantie gevoel, soms is het echt werk, maar denk dat juist het vakantie gevoel me wel de kracht heeft gegeven om dit al 30 jaar uit te voeren. Ons eigen huisje op het water, altijd onderweg, steeds andere uitzichten als ik door mijn ramen van de woning naar buiten kijken. Ooit zal dit voorbij zijn...hoe het dan verder moet...daar wil ik nog even niet over nadenken. Voorlopig..nog maar even poosje varen...ben pas 51 dus nog niet aan mijn pensioen toe.

Dat als inleiding. Nu mijn eerste verhaal.

Afgelopen vrijdagmorgen zijn we in Dorpen(Noord Duitsland) aangekomen. We hebben in Beinheim(Frankrijk/aan de rijn) vorige week dinsdag graanpellets geladen voor de fabriek in Dorpen. Dit zijn altijd reizen met een randje. Financieel wel aantrekkelijk, maar zoals voor alles geld, dan zijn er wel wat hindernissen. De weg die we varen, gaat door de duitse kanalen, lage bruggen die we moeten passeren. We zijn goed in orde, we kunnen het bovenste/glas gedeelte van de stuurhut over de onderkant heen laten zakken, zodat we in hoogte toch al wel 80 cm omlaag gaan. Dit is geladen niet helemaal nodig, dan hoeven we maar een klein stukje te laten zakken, voorzorg zodat we met onze stuurhut de bruggen niet raken. Eenmaal leeg, zoals nu, word het een heel ander verhaal. Enige jaren geleden hebben we ons ruim voorzien van een ballast jet pomp. Hiermee kunnen we in korte tijd een grote hoeveelheid ballast water in ons ruim pompen, wat uiteraard tot gevolg heeft dat het schip aanzienlijk zakt van achteren. We zitten met een diepgang van 2.50 die we mogen varen hier, en met het extra water liggen we dan met ons roer mss zelfs wel wat dieper, maar het gaat. De stuurhut gaat helemaal in zijn laagste stand en we openen ons dakraam en kunnen dan weer wat zien met het varen. Echter vandaag ziet het er niet zo mooi uit. Het regent voortdurend en soms zelfs de nodige wind. We laten de stuurhut dicht, en zetten de bovenbouw iets omhoog, klein beetje speling hebben we wel maar zo'n 10 cm om door te kijken is wel weinig...maar ook dat lukt uiteindelijk wel.
Gisteren hadden we geluk. Wel koud, maar droog, dat vaart dan toch wel een stuk aangenamer, vandaag dus een beetje moeizamere start, regen wind...maar we zijn er bijna uit, uit het Dortmund Ems kanaal van Dorpen tot aan Bevergem, daar gaan we aansluitend linksaf het Midlandkanaal in richting Minden...maar voor nu....nog 1 sluis en een lage brug, daarna word het wat hoger, kunnen we wat ballast water uitpompen en kan de stuurhut iets verder omhoog...